Frisk naturlig glutenfri pasta

Frisk pasta

Når jeg skal lave frisk naturlig glutenfri pasta fra bunden, så bruger jeg helst så få ingredienser som overhovedet muligt. Det står dig helt frit for at lave din egen melblanding, da det er afgørende for smagen. Denne opskrift giver en pasta med neutral smag, da jeg har valgt at bruge en melblanding der indeholder rismel, kartoffelstivelse, tapiokastivelse, majsmel, og boghvedemel.

Hvis du selv laver en blanding af de meltyper du har “på lager”, så bland gerne minimum tre slags og lad gerne den ene være en form for stivelse. Brug gerne fuldkornsmel til din pasta, det forlænger mæthedsfornemmelsen og giver mere smag til din pasta.

Du kan sagtens tilsætte farve og smag til din hjemmelavede pasta. Jeg har forsøgt mig med spinat, basilikum og persille samt tomatpure. Det giver også en lækker smag. Men husk at tilsætte tilsvarende mel, ellers bliver dejen for smattet.

Du kan køre dejen på maskine eller rulle den ud i hånden og skære den bagefter, men jeg er fan af denne elektriske pastamaskine. Den gør processen en hel del lettere og pastaen bliver SÅ fin.

Du skal bruge:

½ tsk. himmalayasalt

1 tsk. xanthangummi

250 g plain white flour

1 spsk. olivenolie (gerne med kraftig smag)

3 mellemstore æg

 

Sådan gør du:

Bland mel, salt og xanthangummi og hæld det hele op i maskinen, tilsæt alle æggene. Start maskinen og tilsæt olien, når du har kørt et minuts tid. Dejen skulle gerne samle sig forholdsvis hurtigt. Det anbefales herfra at køre dejen i minimum 5 minutter. Dejen skulle nu gerne slippe væggene og være blevet til en fast klump.

Da æg varierer i størrelse, kan det være godt at efterjustere mængden af mel. Tilsæt da 1 spsk. ad gangen – og rør godt imellem dem – indtil dejen holder op med at klistre.

Dejen skal have konsistens nok til at slippe, når du kører den ud i føderen/ruller den ud på bordet.

Vælg mundstykket der passer til den form du ønsker din friske pasta skal have og skru den godt fast med det tilhørende værktøj. Sørg for at skubbe dejen godt ned i føderen, når maskinen kører. Det gør du med modsatte ende af værktøjet, du brugte til at stramme mundstykket på plads med.

Nu kører maskinen din pasta lige så langsomt ud imens den ventilerer, så pastaen ikke klistrer sammen. Jeg giver god plads fra mundstykke til der hvor pastaen lander, så den får god til til at tørre på overfladen inden den lander i skålen.

Lav løbende små “reder” og læg dem til tørre på en plade. Jeg bruger en bageplade beklædt med ubleget bagepapir. Hvis pastaen ikke skal koges med det samme, kan du drysse med rigeligt mel og lade dem tørre natten over på køkkenbordet. Put først din pasta i en lufttæt beholder, når den er helt tør – for at undgå mug fra fugten.

Frisk pasta skal kun koge 3-5 minutter, før den er klar. Og helst i rigeligt og godt saltet vand.

Velbekomme!

P.S.: Denne pastadej kan også bruges til lasagneplader samt ravioli 🙂

Find alle dine naturlig glutenfrie råvarer her